Η Πρωτοβουλία Τοπικής Ανάπτυξης Φιλίππων, δημιουργήθηκε από πολίτες για να διεκδικήσει για την περιοχή των Φιλίππων, τη δημιουργία ενός δήμου, του Δήμου Φιλίππων, που να πληροί όλα εκείνα τα κριτήρια που θα εμβαθύνουν τη δημοκρατία και ταυτόχρονα θα δίνουν προοπτικές ισχυρής ανάπτυξης του τόπου μας.

Παρασκευή, 1 Ιουνίου 2018

ΟΙ ΒΑΘΙΑ ΙΣΛΑΜΙΚΕΣ ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΛΑΣ ( ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΚΑΒΑΛΛΑ ΠΡΙΝ ΤΟ 1913 )

Είναι γνωστό, σε όσους ασχολούνται  με την τοπική ιστορία, πως η πόλη της Καβάλλας είναι μια βαθιά ισλαμική πόλη. Οι καταβολές της πόλης δεν είναι απλά μουσουλμανικές αλλά ριζικά ισλαμικές. Δηλαδή, χτίστηκε με τέτοιο τρόπο και είχε τέτοια διοίκηση, η οποία παρέπεμπε στις αγνές ( καθαρές ) ισλαμικές αλήθειες ή αν θέλετε, δόγματα. Στη ουσία επρόκειτο για μία πόλη υπόδειγμα για τα ισλαμικά δεδομένα. Την εποχή που ο Ελλαδικός χώρος ήταν υπό Οθωμανική κατοχή, 15ος – 17ος αιώνας, στην ουσία μιλάμε για ένα τουρκικό ισλάμ! Αυτό διότι ο Σελίμ ο Α΄ ( 1470 – 1520 ), προσάρτησε στην Οθωμανική αυτοκρατορία όλα τα τουρκικά εμιράτα τα οποία υπήρχαν στην Ασία, μεγάλο μέρος της Αραβίας, το βόρειο Ιράκ, βόρειο Ιράν, την Αίγυπτο και όλη τη βόρεια Αφρική έως το Μαρόκο. Άρα την εποχή εκείνη ισλαμικό και τουρκικό τείνουν να γίνουν συνώνυμα. Έτσι λοιπόν, μία τουρκική -  ισλαμική πόλη δεν μπορούσε να χτιστεί τυχαία, αλλά θα έπρεπε να έχει κάποια συγκεκριμένα κτήρια. Ακόμα και οι πόλεις οι οποίες υπήρχαν από πριν και καταχτήθηκαν από τους Τούρκους, έπρεπε να κτίσουν ή να μετατρέψουν υπάρχοντα κτήρια σε τέτοια που να
εξυπηρετούν τις προσταγές των κανόνων του ισλάμ.  Τα παραπάνω ισχύουν αν και εφόσον στην πόλη ζούσαν μουσουλμάνοι, αν δεν υπήρχαν τότε τα παραπάνω δεν ήταν απαραίτητο να ισχύουν. Η πόλη της Καβάλλας ήταν μία πόλη στην οποία ζούσαν μόνο μουσουλμάνοι ( τουλάχιστον στην ίδρυσή της ). Ως εκ τούτου, οι ισλαμικοί κανόνες ίσχυαν στο έπακρο. Ποιες όμως ήταν εκείνες οι  κανονιστικές προσταγές που έθετε το ισλάμ για τη λειτουργία μιας πόλης;
1.      ΤΖΑΜΙ. Σε μία πόλη που ίδρυαν ή κατακτούσαν  οι Τούρκοι έπρεπε απαραίτητα να υπάρχει ναός, δηλαδή Τζαμί. Αν η πόλη ήταν χριστιανική, τότε μετέτρεπαν σε τζαμί, τον μεγαλύτερο ( ή τους μεγαλύτερους ) χριστιανικό ναό. Οι υπόλοιποι χριστιανικοί ναοί συνέχιζαν να λειτουργούν όπως πρίν. Προσοχή, οι κανόνες του ισλαμ απαγορεύουν τον βίαιο εξισλαμισμό. Το ισλάμ δείχνει ανοχή στις άλλες δύο μονοθεϊστικές θρησκείες της παλαιάς διαθήκης ( δηλαδή, χριστιανισμός και ιουδαϊσμός ).
Τα τζαμιά μιας πόλης δεν χτίζονταν με κρατικά χρήματα, αλλά με δωρεές ιδιωτών μουσουλμάνων. Είναι καθήκον για κάθε μουσουλμάνο να κάνει δωρεές ( ανάλογα με τις δυνατότητές του ) για δημόσια έργα.
2.      ΙΜΑΡΕΤ. Σε μία ισλαμική πόλη έπρεπε να υπάρχει πτωχοκομείο, το λεγόμενο ΙΜΑΡΕΤ. Δεν νοείται για τους μουσουλμάνους να υπάρχουν άνθρωποι που πεινούν ή που είναι άστεγοι. Τα ιμαρέτ προσέφεραν στους πλέον πτωχούς ( όχι μόνο τους μουσουλμάνους αλλά σε όλους τους υπηκόους της αυτοκρατορίας ), στέγη, λουτρά και φυσικά τροφή. Τα φαγητό το οποίο προσφέρονταν στα Ιμαρέτ δεν ήταν τυχαίο, αλλά ετοιμαζόταν με συγκεκριμένο τρόπο. Όσοι έσφαζαν μεγάλα ζώα, ήταν υποχρεωμένοι τα μέλη του ζώου που δεν τα έτρωγαν ( κεφάλι, πόδια και στομάχι ) να μη τα πετούν αλλά να τα παραδίδουν στα πτωχοκομεία. Οι μάγειρες του πτωχοκομείου έπαιρναν τα μέλη αυτά των σφαγείων και τα έβραζαν σε μεγάλα καζάνια. Με αυτόν τον τρόπο κατάφερναν να προσφέρουν μια παχύρευστη κρεατόσουπα εξαιρετικά θρεπτική τουλάχιστον από θερμιδικής πλευράς. Πρόκειται, φυσικά, για τον γνωστό σε όλους μας, πατσά!
3.      ΜΕΝΤΡΕΣΕΣ. Σε μία Ισλαμική πόλη έπρεπε να υπάρχει ιεροδιδασκαλείο, στο οποίο τα μικρά παιδιά θα μάθαιναν το λόγο του θεού. Πρόκειται για  τους γνωστούς μας Μεντρεσέδες. Σύμφωνα με τους ισλαμικούς κανόνες, δεν μπορεί να υπάρχει πιστός ( μουσουλμάνος ) αναλφάβητος! Κάθε μουσουλμάνος θα έπρεπε να ξέρει γραφή και ανάγνωση, ώστε να μπορεί να μελετά το κοράνι. Αυτό ήταν και το μόνο αντικείμενο διδαχής στους μεντρεσέδες. Θα πρέπει να προσέξουμε ένα στοιχείο, στο σημείο αυτό. Στους μεντρεσέδες δεν διδάσκονταν την τουρκική γλώσσα και γραφή αλλά την αραβική! Αυτό διότι η γλώσσα του προφήτη είναι τα αραβικά και ως εκ τούτου μόνο σ΄αυτήν  μπορεί να διδαχθεί! Ακόμα και στις ημέρες μας, υπάρχει μεγάλη αντιπαράθεση για το αν είναι θεολογικά σωστό να μεταφράζεται σε άλλες γλώσσες το κοράνι.
4.      ΧΑΜΑΜ. Μία ισλαμική πόλη θα έπρεπε να έχει δημόσια λουτρά! Τα γνωστά μας χαμάμ! Η καθαριότητα είναι δομικό στοιχείο για τους μουσουλμάνους, κυρίως  επειδή δεν μπορεί να μπαίνει κάποιος βρώμικος σε έναν ναό ( Τζαμί ). Αυτό σημαίνει πως έπρεπε να φέρουν νερό στην πόλη. Τα Οθωμανικά υδραγωγεία είναι γνωστά σε όλον τον κόσμο. Δεν νοείται ισλαμική πόλη χωρίς υδραγωγείο, δημόσιες βρύσες και δημόσια λουτρά.
5.      ΧΑΝΙ. Σε μια ισλαμική πόλη θα έπρεπε να υπάρχουν κτήρια φιλοξενίας των επισκεπτών, δηλαδή ανθρώπων που δεν ήταν μόνιμοι κάτοικοι της πόλης, αλλά είτε ερχόντουσαν στην πόλη ως επισκέπτες ή ως εποχικοί εργάτες. Τα κτήρια αυτά ήταν μεγάλα ώστε να μπορούν να φιλοξενούν έναν ικανοποιητικό αριθμό επισκεπτών. Το μεγάλο σπίτι στα τουρκικά λέγονταν ΧΑΝ, και δεν είναι άλλα από τα γνωστά μας ΧΑΝΙΑ! Στις μεγάλες πόλεις που ήταν παράλληλα και εμπορικοί δρόμοι, τα χάνια ήταν πολύ μεγάλα, κατείχαν μια τεράστια έκταση, πολλών στρεμμάτων. Αυτές τις εγκαταστάσεις οι Τούρκοι τα ονόμαζαν ΚΑΡΑΒΑΝ ΣΕΡΆΪ. Τέτοιο υπήρχε στη Θεσσαλονίκη.

Βλέπουμε λοιπόν, πως η πόλη της Καβάλλας δεν ήταν τυχαία χτισμένη. Το γεγονός πως είχε ιμαρέτ, μεντρεσέδες, χαμάμ, χάνια, είναι δηλωτικά των ισλαμικών καταβολών της. Υπάρχουν και άλλα στοιχεία που μας υποδηλών την ισλαμικότητα την πόλεως της Καβάλλας που όμως δεν είναι κανονιστικές νόρμες του ισλάμ, αλλά χαρακτηριστικά του πολιτισμού τους. Για παράδειγμα η καλλιέργεια παπαρούνας και η παραγωγή οποίου ήταν σε άνθιση στην πόλη της Καβάλλας. Σε μεγάλο βαθμό η οικονομική άνθιση της πόλεως δεν οφειλόταν στο εμπόριο καπνού αλλά σε αυτού του οπίου. Ένα άλλο χαρακτηριστικό των Τούρκων ( όχι του ισλάμ ) είναι πως δεν θεωρούν κρατική υποχρέωση τα δημόσια έργα κοινοφελούς χαρακτήρα ( Νοσοκομεία, σχολεία, κλπ ). Το τουρκικό εθιμικό έλεγε πως το κράτος δαπανά δημόσιο χρήμα μόνο για την άμυνα της πόλεως. Όλα τα άλλα ήταν υπόθεση των ιδιωτών ( θα μπορούσε να πει κανείς πως αυτό είναι απότοκο των νομαδικών καταβολών των Τούρκων ). Αυτός είναι και ο λόγος απουσίας δημοσίων κτηρίων στην πόλη της Καβάλλας Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε πλειάδα άλλων παρομοίων παραδειγμάτων, αλλά θα έκανε το άρθρο πολύ μεγάλο και ίσως κουραστικό. Ίσως σε ένα άλλο άρθρο δούμε και άλλα στοιχεία δεικτικά των τουρκικών καταβολών της πόλεως της Καβάλλας. Όπως ακριβώς η Καβάλλα είναι μια ισλαμική πόλη πρότυπο, έτσι και οι Φίλιπποι είναι μια τυπική Ελληνική και αργότερα Ρωμαϊκή πόλη. Καταλαβαίνει κανείς την ιστορική ασέλγεια του Καλλικρατικού δήμου. Προσάρτησε μια από τις πλέον τυπικές Ελληνικές πόλεις σε μία πόλη πρότυπο του Ισλάμ και του Τουρκικού πολιτισμού!

Δρ. Τάσος Σαββίδης
Κρηνίδες Φιλίππων, 31/05/2018.


      

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου